fredag 7. februar 2014

En halsduk som värmer

 I dag  börjar OS i Sotji . Det skulle också vara början på en tävling i Stockholm.

Efter tillstånd från Stockholmspolisen skulle jag i dag sitta utanför den ryska ambassaden i Stockholm mellan 10-15 med en regnbågsflagga, en korg och massor av garn i regnbågens alla färger. Men det är inte alltid lätt att vara aktivist och mor till små barn. Den lilla flickan på 7 år har hög feber och magbesvär. Jag måste därför välja moderskap i dag i stället för kreativt deltagande i OS.

Men måndag 10 februari till fredag ​​21 februari  kommer jag att sitta och virka en vänskapshalsduk till våra vänner i Ryssland. Du är välkommen att titta förbi, skriva en hälsning på en textillapp som jag senare syr på halsdukan, eller hjälpa med att virka/ sticka delar i storleken 20x20 för varje färg.

Ta med dina barn. Nu riskerar homosexuella i Ryssland förlora vårdnaden om sina barn. De anklagas för att vara pedofiler. Vi ska visa de ryska myndigheterna och den ryska opinionen att de är HELT FEL! Mina barn har för övrigt målat en vacker bild på baksidan av regnbågsflaggan. Det är deras hälsning till våra vänner i öst.

När tävlingen vår är över, mäter vi längden på halsduken och skicka den till organisationen Side by side i St. Petersburg och alla Rysslands homosexuella, lesbiska, bisexuella, transpersoner och queer. Kanske blir det en avslutningsfest söndag 23 februari i parken utanför den ryska ambasaden?
Hvis du bor utanför Stockholm kan du också delta. Du kan börja att sticka. Skriv epost til meg azmeh@telia.com, så får du en adresse å sende dine lapper til.

Vi ses på måndag!


Sara Mats

PS. Jag är alltid försiktig med att blanda in barnen i mina åsikter och kampanjer, men i detta sammanhanget tycker jag att det är viktigt, pga. att huvudargumentet för anti-propagandalagarna är att barn tar skada av att bli exponerade för fenomenet med homosexualitet och homosexuell identitet.