Som barn av kulturen, insåg jag att det inte var någon mening där och då att diskutera om det var lämpligt att använda "jude" som skällsord. Det kunde också vara direkt farligt. Aggressionen mot judar kan enkelt kanaliseras mot deras försvarare, speciellt när dessa är araber och muslimer, ”förrädare”. Jag teg.
Nu vill jag svara med en bok på arabiska. Här kan du läsa projektbeskriviningen.
Du finner också information om hur du kan donera pengar till detta projektet.
Jag startar arbetet 1 februari. Det finns ingen deadline för bidrag, men det är till stor hjälp att motta stötta tidigt i arbetet för att kunna planera bättre.
Antisemitismen i Europa
I medier och politiska
organ som arbetar mot våldsam extremism rör analytiker och politiker ihop
antisemitism med islamofobi, homofobi och andra former av rasism. Och vem är
förövaren, extremisten och hataren? En abstrakt, mystisk figur som finns
överallt och ingenstans. Vad är botemedlet som föreslås? Fler moraliserande tal
om tolerans som riktas mot alla medborgare.
Det är tyvärr inte ett unikt svenskt fenomen, problemet
med denna oklara analys, det finns i större eller mindre utsträckning på den
europeiska kontinent, där ökade spänningar och rasism utgör komplexa frågor i
en global tid. Antisemitismen i Europa efter 1945 kan inte förstås, än mindre
motverkas, utan att belysa de idéer och attityder som den stora nya
invandringen från Mellanöstern, Nordafrika och muslimskt dominerade länder har
medfört till kontinenten.
Vad vi bevittnar i dag med en återkomst av grov
antisemitisk propaganda och attacker mot judiska individer, synagogor, företag
och egendom, har sin förklaring i mötet mellan den europeisk-kristna och den
arabisk-muslimska antisemitismen. Var och en av dessa två former av
avhumanisering har teologiska rötter och unika kulturella särdrag. Med ökad
kommunikation i modern tid och en ny invandringsvåg från arabiska och muslimska
länder, har det bildats en syntes av demonologi.
"Judisk" intar en särskild plats igen. Vilande fördomar i den
europeiska kollektiva nationalsjälen har aktiverats och stimulerats av ett
öppet och vulgärt judeförakt.
Den arabisk-muslimska antisemitismen sprids genom
massmedier (satellit-TV och publikationer på icke-europeiska språk), internet
och radikala islamister. Propaganda använder en politisk vokabulär, och en pågående
konflikt. På så sätt får sådana påståenden legitimitet. Retoriken erbjuder även
"sanna vittnen" mot en "satanisk makt", Israel (läs:
judar).
Reaktionen på den politiska scenen är dubbel. Den
radikala vänstern är notoriskt svag för svart-vit, stark-svag retorik, och har
dessutom genom samarbete med de nya invandrarna, hittat ett utlopp för sin
antiamerikanism genom att peka ut dess allierade, Israel. En oroande trend är
att denna propaganda har flyttats närmare mitten av vänstersidan. Det finns en
ökad tolerans och attraktion för antijudiska stereotyper och myter. Det blir
allt vanligare att förneka, ursäkta och bagatellisera faktisk antisemitism.
Samtidigt har invandringens konsekvenser och ekonomisk
turbulens de senaste åren utlöst nationalistiska strömningar. Den politiskt
högerextrema vågen har nått EU-parlamentet. Nynazistiska grupper verkar öppet
och högerpopulistiska partier växer. Hat mot judar kompletteras idag med hat
mot muslimer, men försvagar inte antisemitismens makt och skadlighet. Hatets mekanismer
är: ju fler som exkluderas från det nationella ”Vi”, desto effektivare blir retorikken.
Pilar av skuld och hat pekar alla till slut mot judar
och Israel med olika motiveringar. Idehistoriker Henrik Bachner uttrycker det
så här: "Den fördämning som byggdes upp mot judehatet efter andra
världskriget har börjat att erodera."
Jag tillhör gruppen invandrare från Mellanöstern och den
muslimska världen. Europa är mitt nya hem och mina barns första och enda hem.
Min fasta övertygelse är att Europa inte kan hantera denna alarmerande
situation om man inte lokaliserar det största kraftcentrat för dagens
antisemitism, den arabiska och muslimska befolkningen, och presenterar ett
ideologiskt och etisk motstånd anpassat till denna grupps antijudiska myter och
propaganda. Fördämningen får aldrig raseras. Vi riskerar att själva fundamentet
för demokratin kommer att dras med i en våldsam flodvåg.
Hatet hemma i Mellanöstern
Förra våren reste jag ner till Jordanien för att skriva rapporter om den syriska flyktingkrisen. Som dotter av regionen, var det enkelt att smälta in. Jag bodde i ett rum i ett garage, shoppade mat i lokala butiker, och när jag skulle besöka al-Zaataris flyktingläger var jag tvungen att byta buss tre gånger mellan Amman och den syriska gränsen. Detta trots att det tog väldigt lång tid och en taxi kostar löjligt litet i svenska kronor. Det handlade både om identitet och journalistisk metod.
Mitt på vägen mellan Amman och staden Zarqa, stannade
plötsligt bussen och konduktören ropade att alla måste gå av. Jag antog att det
var motorstopp. Men så fort alla passagerare stod på vägkanten, gjorde bussen
en U-sväng och körde tillbaka till Amman. Folk runt omkring mig såg uppgivna
ut, men inte lika chockerade som jag. Vi stod i regnet en stund innan det dök
upp en ny buss och vi var tvungna att pressa in våra kroppar i den halvfulla
bussen. Naturligtvis var vi tvungna att betala fullt biljett en gång till. Jag
uttryckte min frustration: "Hur är det möjligt att göra något
sådant?!". Svaret var kort: "De är judar!" Många omkring nickade
godkännande.
Det fanns inget tvivel på att svindlarna, busschauffören
och konduktören, var muslimska jordanier. Jag förstod svaret och teg. Som barn
av kulturen, insåg jag att det inte var någon mening där och då att diskutera
om det var lämpligt att använda "jude" som skällsord. Det kunde
också vara direkt farligt. Aggressionen mot judar kan enkelt manifesteras mot
deras försvarare, speciellt när dessa är araber och muslimer, ”förrädare”.
Fördämningen som efterkrigseuropa har byggt upp mot
antisemitism har sin motsats i Mellanöstern och muslimska länder. Autokratiska
och teokratiska regimer och religiösa lärda har stadigt pumpat ut antijudisk
propaganda till befolkningen i regionen. Samtidigt har viktiga historiska och
politiska fakta, som inte är harmoniserade med den panarabiska eller
islamistiska berättelsen varit censurerade. Huvudanklagelsen är att judar är de
skyldiga. Motsatsen kan inte bevisas. Judarna kontrollerar medier, finans och
politik på global nivå. Därför är judar kollektivt ansvariga för de muslimska
ländernas fattigdom, sociala problem och politiska nederlag. Attacker mot
judiska individer motiveras som "självförsvar" och uttryck för
nationell lojalitet och goda egenskaper.
Denna primitiva form av antisemitism, som vi lyckligtvis
behöver söka länge efter för att finna i Europa i dag, är tyvärr obestridlig på
den arabiska gatan. Hos flera bokhandlare jag besökte i Libanon och Jordanien,
har jag kunnat köpa grovt antisemitiska böcker. En framställdes som historisk
forskning och centrerad runt påstådda ritualmord av barn som utförts av judar i
början av 1900-talet i Damaskus. Källorna var tidningsurklipp från den eran.
Den andra förutspådde avskaffandet av staten Israel och muslimers slutliga
seger över judarna i 2022. Profetian byggdes på "matematisk" läsning
av Koranverser. Religiöst (islamisk) litteratur där judar framställs som den
yttersta fienden är en egen genre.
Det finns ingen brist på ideologiska utmaningar från
arabiska och muslimska intellektuella, som kritiserar extremistisk islam eller
bedriver allmän kritik av klassisk teologi och strävar efter demokratiska
medborgerliga rättigheter. Den utförs i försvar av religiösa och etniska
minoriteter. Men judarna står endast undantagsvis att finna i denna typ av
litteratur. Som regel är publikationerna skrivna på ett europeiskt språk och
når därför mycket få belästa personer i Mellanöstern och den muslimska världen.
Så upprätthålls föreställningarna i arabisk och muslimsk konsensus.
Det är värt att notera att utbildning inte vaccinerar
mot antisemitism. En generell höjning av kunskapsnivån och levnadsstandarden är
inte ett botemedel för antisemitism, konflikter och krig. Muren av fientlighet
mot judar kommer bara att kunna falla i konfrontationen med relevanta
historiska fakta, kunskap om de konkreta politiska omständigheter som har lett
till upprättandet av Israel, om judarnas långa historia i Mellanöstern och
Nordafrika, deras uttåg från arabländerna, samt en rationell kritisk syn på
religionen (islam) och dess relation till en konkurrerande monoteistisk
religion. Det är obestridligt att denna kunskap först måste läras på arabiska
och andra språk i Mellanöstern eftersom de som behöver den mest inte är belästa
i engelska och andra europeiska språk.
Med mitt bokprojekt, siktar jag på att borra några hål i
väggen och öppna upp möjligheter till reflexion genom att ge de unga utbildade
arabiska och muslimska generationerna tillgång till viktiga historiska fakta.
Omfattningen och komplexiteten i uppgiften gör det nödvendig med en klar ram.
Därför är det viktigt att välja en inriktning för boken.
Fokus I boken
- En historisk tillbakablick på judisk existens och
kultur i länderna i Mellanöstern och Nordafrika, som går tillbaka till tiden
före vår tideräkning. Översyn av processer som har lett till flykten av judar
från dessa länder. Med detta vill jag argumentera för att judisk existens
alltid har varit en del av regionens mosaik, och att judar inte är västliga
inkräktare.
- En granskning av den arabiska och islamiska berättelsen
om skapandet av staten Israel, med hjälp av arabiska källor, främst
tidningsartiklar från 1930-48.
Detta värdefulla material har gjorts tillgängligt på engelska av ny forskning i
Tel Aviv Universitetet av Meir Litvak och Esther Webman
- Rationell argumentation mot konspirationsteorier, särskilt
världskonspirationen som är baserad på den
uppenbara förfalskningen Zion vises protokoll. Jag vill också utmana myten att
förintelsen är en fabricerad historia som varit använd för politisk och ekonomisk
vinning.
- Kritik mot den instrumentella och selektiva användningen
av de islamiska heliga skrifterna där judar anklagas för att vara islams eviga
fiender. Jag anser det som mest effektivt att kritisera den radikala
islamistiska propagandan från ett liberalt islamiskt perspektiv.
Research och
fältarbete
I arbetet med projektet ska jag resa till ett antal
länder för att göra intervjuer, research och fältundersökningar. Planen är som
följer.
- Besök i Polen, Warszawa och Auschwitz.
- Studieuppehåll i Berlin vid centret för
Holocauststudier.
- Uppehåll och fältarbete i Kairo, Alexandria och Tunis.
- Uppehåll och fältarbete i Jerusalem, Tel Aviv och de
palestinska områdena.
Vad för slags bok?
Mitt mål är inte att
skriva en akademisk avhandling, men en bok som bygger på akademisk forskning.
Boken kommer att ha ett språk som är lätttillgänglig för den arabiska läsaren.
Huvudsyftet är att utmana de värsta antisemitiska myterna, som florerar i
arabiska och muslimska länder och i invandrargrupper i Europa.
Jag ska skriva boken på arabiska och få den översatt
till en början till engelska. När det kommer till den arabiska upplagan, sker
publiceringen som E-bok eftersom det inte finns några arabiska förlag som
publicerar eller bokhandlare som vill
främja den. På internet kommer manus att finnas tillgängligt och
lätt att ladda ner, både övergripande och enskilda kapitel.
Jag ger från mig rätten att tjäna pengar på den araiska upplagan.
Den engelska utgåvan kommer att publiceras samtidigt och
marknadsföras i Sverige och andra europeiska länder.
Boksläppet kommer att ske hösten 2016
För
information om författaren, läs Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Sara_Azmeh_Rasmussen
Du kan också kontakta mig på E-postadress: s.a.rasmussen@telia.com
Hur du kan donera pengar till projektet
Du kan overföra pengar via Swish till mobilnummer 0733 11 7800 (I Sverige)
Du kan också betala via bank till en svensk konto som är upprättat för detta projektet.
Kontonummeret är 875 976 468
För betaling från utlandet:
IBAN: SE 18 6000 0000 0008 7597 6468
BIC/ Nationellt bankID: HANDSESS
Adress: Book project
Blackebergsbacken
168 50 Stockholm
Sweden
Varför jag inte använder en internationell webbplats för Crowd Funding
Jag vill inte ha några bidrag från norska organisationer och medborgare, bortsett från några få undantag. För att vära säker på att bokprojektet inte får stöd från Norge, väljer jag denna insamlingsmetod.
Jag ger regelbundet information om det totala beloppet på min blogg. Varje donator kan kräva tillgång till bokkontoen när som helst. Jag skickar e-post med kontoutskrift till den som begär det.
Alla som ger bidrag vill bli takket i förordet till boken. Om du vil vara anonym, vännligen gi mig beskjed på epost.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sara_Azmeh_Rasmussen
Du kan också kontakta mig på E-postadress: s.a.rasmussen@telia.com
Hur du kan donera pengar till projektet
Du kan overföra pengar via Swish till mobilnummer 0733 11 7800 (I Sverige)
Du kan också betala via bank till en svensk konto som är upprättat för detta projektet.
Kontonummeret är 875 976 468
För betaling från utlandet:
IBAN: SE 18 6000 0000 0008 7597 6468
BIC/ Nationellt bankID: HANDSESS
Adress: Book project
Blackebergsbacken
168 50 Stockholm
Sweden
Varför jag inte använder en internationell webbplats för Crowd Funding
Jag vill inte ha några bidrag från norska organisationer och medborgare, bortsett från några få undantag. För att vära säker på att bokprojektet inte får stöd från Norge, väljer jag denna insamlingsmetod.
Jag ger regelbundet information om det totala beloppet på min blogg. Varje donator kan kräva tillgång till bokkontoen när som helst. Jag skickar e-post med kontoutskrift till den som begär det.
Alla som ger bidrag vill bli takket i förordet till boken. Om du vil vara anonym, vännligen gi mig beskjed på epost.